Så, då var det äntligen dags för mig att ”inviga” vår nya hemsida med lite pyssel.
Julen lockar till så mycket fixande så det blir lite nytt i år också. Den här gången handlar det om virkning, perfekt framför TV:n tycker jag. Jag såg det här tipset någonstans redan förra året men då var det lite väl sent att testa.
Jag har virkat ljusbollar.
Först virkar man två likadana dukar. Det går nog med vilket dukmönster som helst men det är bra om det inte är alltför glest och om sista varvet funkar för att virka ihop med den andra duken.
Det syns inte så bra på bilden men jag har virkat ihop dem till platta bollar.
Sedan stoppar man in en ballong och kollar så att den blir lagom stor att blåsa upp inne i bollen. Ta sen ut ballongen igen.
Blanda trälim med vatten, jag tog ungefär 1 dl lim och lika mycket vatten.
Lägg i bollarna och låt dem ligga några minuter. Ta upp dem och vrid ur en del av limmet, det ska inte droppa från dem.
Peta in ballongen igen och blås upp den. Knyt ihop den och fäst i ett snöre så att den kan hänga på tork.

Här syns det lite tydligare hur jag har virkat ihop dem.

Sedan är det bara att vänta…Det tog ungefär ett dygn innan de var helt torra.
Då kommer det roliga att ta hål på ballongen och se resultatet.
Jag stoppade in en ljusslinga i bollarna och sedan var det klart.

Så nu är första adventspyntet på plats i köket!
(Och jag har gjort första inlägget på nya sidan! Jag behövde lite hjälp av Matilda…)
Anette