Nypotatis!

Förra helgen ”tjuvstartade” vi med årets potatis. De är inte riktigt färdiga än men Håkan och Marcus hade grävt upp lite så att vi kunde testa dem.

Vi kokte en stor gryta full med potatis men allt tog slut! Det får väl räknas som ett gott betyg.

Jag gjorde lite potatissallad efter ett recept som jag hittat i en tidning och som jag sedan ändrat lite. Jag tycker att den är väldigt god!

Så här ser mitt recept ut:

POTATISSALLAD MED FETAOST OCH SOLTORKADE TOMATER

ca 500 g färskpotatis

1 liten rödlök

150 g fetaost

6 soltorkade tomater i olja

Dressing:

2 msk rapsolja

2 tsk balsamvinäger

1 pressad vitlöksklyfta

salt, peppar

Koka potatisen.

Skala och hacka rödlöken.

Skär fetaosten i små tärningar.

Skär tomaterna i små bitar.

Blanda alla ingredienser till dressingen.

Dela potatisen i bitar direkt när den är färdigkokt.

Blanda försiktigt ihop potatis, lök, fetaost och tomater.

Häll dressingen över och blanda.

Klart!

Salladen är god både att äta direkt när den är varm och att äta kall nästa dag. (Om det nu blir något över…)

Anette

Vill du ge en kommentar? Fyll i nedan